Mullistavatko uudet teknologiat ja palvelut liikennejärjestelmän sekä rakennetun ympäristön?

11.12.2023

Ilman kuljettajaa ajavat robottitaksit ovat olleet tänä vuonna toistuvasti uutisissa. San Franciscossa Waymo avasi palvelunsa maksaville asiakkaille. Monelle kokeilijalle robottitaksien kyvyt ovat olleet vaikuttavia, vaikka palvelut ovat herättäneet myös paljon kritiikkiä.  Vaikuttaa kuitenkin siltä, että Waymo on onnistunut oppimaan vaikeuksistaan, kun taas sen kilpailija Cruise menetti jopa toimilupansa palvelun turvallisuuteen liittyvien epäselvyyksien vuoksi. Kritiikin ja ongelmien voidaan tulkita kumpuavan siitä, että alan yritykset pilotoivat vielä kehitteillä olevia robottitaksejaan aidossa ympäristössä. Piloteista saatu kokemus on niille äärimmäisen arvokasta, jotta ne pystyisivät jatkossa tarjoamaan robottitakseja tavallisille kuluttajille.

Automaattista ajamista ja siihen liittyviä liikenteen palveluita kehitetään jatkuvasti. Uusia teknologioita ja palveluita markkinoidaan monesti turvallisuutta ja tehokkuutta parantavina. Automaatio voi myös tehdä autolla kulkemisesta mukavampaa ja helpompaa, sekä mahdollistaa matka-ajan käyttämisen hyödyksi tai huviksi aikaisempaa paremmin. Tällöin saatetaan hyväksyä pidempi matka-aika verrattuna tavallisella autolla matkustamiseen. Mikäli automaattiauto on myös turvallinen ja kulkee edullisesti ja päästöttömästi sähköllä, saattaa se yksittäisen liikkujan kannalta automaattiauto kuulostaa erinomaiselta ratkaisulta. Koko liikennejärjestelmää ajatellen tilanne voi kuitenkin näyttäytyä toisenlaiselta.

Liikennejärjestelmä on kokonaisuus, missä yhden osan muuttaminen voi heijastua monella eri tavalla ja aiheuttaa erilaisia, jopa arvaamattomia vaikutuksia. Mikäli laajat joukot siirtyvät käyttämään automaattiautoa esimerkiksi joukkoliikenteen sijaan, seurauksena voi olla liikenteen ruuhkautuminen ja matka-aikojen hidastuminen kaikilta. Kulkutapasiirtymällä joukkoliikenteestä automaattisiin henkilöautoihin voi olla myös muita kauaskantoisia vaikutuksia. Se voi esimerkiksi vähentää entisestään jo nykyisin Suomessa heikolla tasolla olevaa  arkiliikkumisen tuomaa fyysistä aktiivisuutta. Pidemmällä aikavälillä se voi myös heijastua maankäytön muutoksiin. Automaattisen ajamisen myötä liikkuminen autolla siellä missä ruuhkautuminen ei ole merkittävä ongelma (kaupunkien reuna-alueilla ja niiden ulkopuolella) helpottuu. Yhdessä parantuneiden etätyömahdollisuuksien sekä hyväksytympien pidempien matka-aikojen kanssa tämä voi houkuttaa ihmisiä muuttamaan kauemmas kaupunkikeskustoista halvempien ja suurempien asuntojen ja paremman elämänlaadun toivossa, mikä voi hajauttaa yhdyskuntarakennetta ja lisätä liikennettä entisestään.

LIIVATE-projektissa pureudutaan liikenteen uusien teknologioiden ja palveluiden vaikutuksiin sekä liikenteen että maankäytön näkökulmasta. Projektissa olemme valinneet kuusi teknologia- tai palvelukokonaisuutta, joiden vaikutuksia tulemme tarkastelemaan tarkemmin:

  1. Automaattiset henkilöautot, eli lähinnä yksityisessä käytössä olevat henkilöautot, jotka pystyvät ajamaan automaattisesti toiminta-alueensa sisällä. Toiminta-alueen laajuus saattaa aluksi käsittää vain moottoritiet, mutta tekniikan kehittyessä laajentua.
  2. Robottitaksit, eli ilman kuljettajaa operoivat taksit.
  3. Automaattinen (reitti)joukkoliikenne, eli bussien, junien, metrojen tai raitionvaunujen operointi ilman kuljettajaa.
  4. Yhteiskäyttö- ja vertaisvuokrauspalvelut, eli esimerkiksi yhteiskäyttöiset sähköpotkulaudat tai automaattiautot.
  5. Liikkuminen palveluna (MaaS), eli palvelukokonaisuudet, joissa eri liikkumispalveluita on integroitu yhteen.
  6. Älykäs liikenteen ja liikkumisen ohjaus, eli liikenteen reaaliaikaiseen tilannekuvaan perustuvat keinot ohjata liikennettä ja liikkumista.
Scroll to Top